Van brood, aardappelen en pasta word je dik?!

Schrap koolhydraten en de kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon! De kans is groot dat je dit al gehoord hebt als het gaat om diëten en gewichtsverlies. De populariteit van koolhydraatarme voeding “keto” & het gebruik van proteïne shakes stijgt elk jaar opnieuw door de zogenaamde ‘wonderlijke’ resultaten.

In deze blog leer je het volgende

  • Wat het mechanisme is achter een koolhydraatarme voeding en  waarom je snel resultaat boekt.
  • Waarom je je futloos en moe voelt en niet kan wachten om in de snoepkast te duiken op het einde van de dag.
  • Hoe het komt dat een echt dieet op basis van gezonde voeding wel werkt. 

Wat is het idee achter het keto dieet? Een noodmechanisme!

Het idee achter een koolhydraatarm of keto dieet is dat je de inname van koolhydraten tot een absoluut minimum herleidt. Dus we schrappen onderstaande voedingsmiddelen volledig of gedeeltelijk. 

  • Brood
  • Pasta en andere graanproducten
  • Rijst
  • Aardappelen
  • Fruit
  • Snoep & suikerwaren

Je lichaam schakelt dan over op vetverbranding in plaats van de verbranding van koolhydraten om de noodzakelijke energie te leveren. Dit principe werkt en is zelfs wetenschappelijk bewezen, het is namelijk een ‘noodmechanisme’, een zogenaamd plan B voor extreme situaties waarbij we onvoldoende energie kunnen opnemen.

Je stopt met koolhydraten, wat gebeurt er met je lichaam?

Je lichaam zal eerst de voorraden aan koolhydraten (=glycogeen) in het lichaam afbreken. In ons lichaam zit glycogeen gebonden aan water, nl. voor 1g glycogeen zit er 3 g water. Na een paar dagen ben je dus al een aantal kilo kwijt, super motiverend natuurlijk, maar jammer genoeg ben je op dat moment enkel vocht kwijtgespeeld, maar nog geen gram vet! De vetverbranding komt pas later op gang. Het lichaam schakelt nadien over op het noodsysteem, gaat zuiniger werken, het metabolisme vertraagt en stilaan gaan de vetreserves aangesproken worden.

Je gewicht daalt, maar je voelt je slechter.. Wat is er aan de hand? 

Koolhydraten zijn onze belangrijkste energiebron: praten, denken, wandelen, sporten,.. allemaal dankzij koolhydraten. We hebben dus koolhydraten nodig om te functioneren. Als je koolhydraten en dus een hele voedingsgroep zomaar uit je voedingspatroon schrapt gaan er op termijn ernstige tekorten optreden. Je voelt je bovendien moe, futloos en je krijgt stemmingswisselingen omdat je lichaam snakt naar ‘energie’.

Zonder energie is de wil om door te gaan met je dieet ver te zoeken. Hierdoor haken veel mensen af. Je hebt geen nieuwe voedingsgewoonten aangeleerd en valt terug op oude principes. Bovendien heb je je lichaam geleerd om via plan B of het noodsysteem te werken. Hierdoor ligt je metabolisme of verbruik een stuk lager dan voordien. In de praktijk is er dus een reëel risico dat je meer gaat bijkomen dan je kwijt bent geraakt tijdens het dieet.


Het keto verhaal in een notendop

  • Je gewicht daalt in een mum van tijd
  • Je verliest snel je energie en wilskracht
  • Wanneer je stopt kom je snel terug bij
  • De kans is groot dat je méér zal wegen dan voor je dieet = jojo-effect!
     

Maar… hoe werkt een gezond dieet dan?

In een gezond dieet spelen alle voedingsstoffen een belangrijke rol. Er zijn geen verboden lijstjes, alles draait om je lichaam de energie geven dat het nodig heeft. Je leert nieuwe eetgewoonten aan en krijgt begeleiding voor een blijvende gedragsverandering. 
Wat en hoeveel je dan juist moet eten kan voor iedereen anders zijn en is onder andere afhankelijk van je lichaamssamenstelling en de mate van activiteit in het dagdagelijkse leven. 
Spiegel je dus zeker niet aan een ander en maar zoek een voeding die voor jou werkt!

Ben je onder de indruk van deze inzichten en benieuwd hoe je op een positieve manier aan de slag kan gaan met een dieet? 
Het is mijn passie om voor jou een haalbare aanpak uit te werken! 
Contacteer me vandaag nog!

Heb je vragen?

Adres

Hoekstraat 19
2450 Meerhout

Contactgegevens

+32 498 31 95 23
info@mindcoaching.be
BTW: BE 0672.976.991
Erkende diëtiste riziv-nummer: 5/61554/76/601